رشته مطبوعات و نشریه در ترکیه

رشته مطبوعات و انتشارات چیست؟

گروه مطبوعات و انتشارات یک رشته دانشگاهی است که هدف آن تربیت نیروهای شایسته ای است که در تمامی فرآیندها از تایید منابع خبر، تهیه آن بر اساس قوانین تعیین شده و پایان دادن به ارائه محتوا به خواننده، مسئولیت را بر عهده بگیرند.

از آنجایی که این یک موضوع رسانه های چاپی در صنعت مطبوعات و نشر است، نظم بسیار مهم است. فرآیندهای بازاریابی مجله، روزنامه یا کتابی که نشریه مورد نظر در آن منتشر خواهد شد نیز بسته به محصول متفاوت است. به همین دلیل برای هر فرآیندی در رشته مطبوعات و نشریات آموزش ارائه می شود.

این بخش به عنوان بخش طراحی شده برای انتقال مهارت ها و دانش لازم به کسانی که می خواهند در زمینه رسانه کار کنند برجسته است. در حالی که دانشجویان گروه فرآیندهای سردبیری مانند روزنامه نگاری و خبر نویسی را می گذرانند، آنها همچنین با دوره های عملی مانند اخلاق رسانه ای، تکنیک های پخش و عکاسی خبری آموزش می بینند. این دپارتمان که مهارت های بصری مانند طراحی گرافیک را نیز ارائه می دهد، همچنین بر روی مطالعات ارتباطی تمرکز دارد.

دوره تحصیل در رشته مطبوعات و انتشارات چند سال است؟

رشته مطبوعات و انتشارات یک گروه 4 ساله در مقطع کارشناسی است که در دانشکده ارتباطات در دانشگاه ارائه می شود. به همین دلیل گزینه Press and Publishing dgs transfer در دپارتمان موجود نمی باشد. از سال 2020، آموزش تنها در یک دانشگاه ارائه می شود. گزینه آموزش آزاد دپارتمان مطبوعات و انتشارات نیز به دانشجویان ارائه می شود.

دروس رشته مطبوعات و انتشارات چیست؟

دوره های گروه مطبوعات و انتشارات با هدف ارائه پایه ای قوی در زمینه رسانه به دانشجویان می باشد. دوره هایی مانند فناوری های اطلاعاتی پایه، روزنامه نگاری پایه، برنامه های کاربردی فتوشاپ، اصول و تکنیک های اساسی دنیای رسانه را به دانش آموزان آموزش می دهند. علاوه بر این، آنها سیر تحول تاریخی و فرهنگی رسانه ها را در دوره هایی مانند تاریخ رسانه های جهانی و تاریخ مطبوعات ترکیه بررسی می کنند. دروسی مانند انواع اخبار، روزنامه نگاری تلویزیونی، فنون سخنرانی و مصاحبه در روزنامه نگاری رادیو و تلویزیون، مهارت های روزنامه نگاری را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. دانشجویانی که قصد دارند بخش مطبوعات و انتشارات را انتخاب کنند.
  • فناوری اطلاعات پایه،
  • روزنامه نگاری پایه،
  • برنامه های فتوشاپ،
  • تاریخ رسانه های جهانی،
  • طراحی صفحه،
  • انواع اخبار،
  • روزنامه نگاری تلویزیونی،
  • فنون سخنرانی و مصاحبه در روزنامه نگاری رادیو و تلویزیون،
  • روزنامه نگاری اینترنتی،
  • تاریخ مطبوعات ترکیه،
  • حقوق کودک در رسانه ها روزنامه نگاری تحقیقی،
  • افکار عمومی و تبلیغات،
  • مجله روزنامه نگاری،
  • سواد رسانه ای انتقادی،
  • روزنامه نگاری ورزشی،

دانشجویان دروس زیادی را می گذرانند. در صورتی که دانشجویان این دوره ها را در طول دوره تحصیلی 8 ترم گذرانده و با موفقیت فارغ التحصیل شوند، “دیپلم فارغ التحصیلی مطبوعات و نشر” را دریافت می کنند. دانشجویان همچنین می توانند به سایر رشته ها در بخش انتقال افقی معاونت مطبوعات و صدا و سیما منتقل شوند. 

فارغ التحصیل رشته مطبوعات و انتشارات چه می کند؟

فارغ التحصیلان این دپارتمان می توانند روی هر موضوعی که مرتبط با مولفه های رسانه چاپی باشد کار کنند.

فارغ التحصیلان رشته مطبوعات و انتشارات دارای طیف گسترده ای از فرصت های شغلی در بخش ارتباطات هستند. این بخش طیف گسترده ای از دانش و مهارت ها را در زمینه هایی مانند رسانه، روزنامه نگاری، ارتباطات و انتشارات ارائه می دهد. فارغ التحصیلان می توانند نقش های مختلفی را در اخبار، مجلات، تلویزیون، رادیو، رسانه های دیجیتال و دیگر بسترهای ارتباطی ایفا کنند.

یک فارغ التحصیل مطبوعات و صدا و سیما می تواند حرفه روزنامه نگاری را دنبال کند. آنها می توانند در سمت های مختلفی مانند گزارشگر خبر، سردبیر، ستون نویس یا سردبیر خبر کار کنند. روزنامه نگاری شامل فرآیندهای جمع آوری، نوشتن و انتشار اخبار است. فارغ التحصیلان می توانند در اتاق های خبر، آژانس های مطبوعاتی، روزنامه ها، مجلات یا بسترهای خبری دیجیتال کار پیدا کنند.

علاوه بر این، فارغ التحصیلان مطبوعات و صدا و سیما می توانند مشاغلی مانند مدیر رسانه، برنامه ریز رسانه یا متخصص روابط رسانه ای را دنبال کنند. این موقعیت ها ممکن است در شرکت های رسانه ای، آژانس های تبلیغاتی یا بخش های ارتباطات شرکتی یافت شوند. فارغ التحصیلان می توانند وظایفی مانند توسعه استراتژی های رسانه ای، مدیریت کمپین های تبلیغاتی و هماهنگی فعالیت های روابط عمومی را بر عهده بگیرند.

برخی از فارغ‌التحصیلان مطبوعات و صدا و سیما ممکن است سرمایه‌گذاری‌های رسانه‌ای خود را ایجاد کنند و بسترهای انتشارات مستقل یا رسانه دیجیتال ایجاد کنند. آنها می توانند برندهای خود را در زمینه هایی مانند وبلاگ نویسی، پادکست، تولید محتوای ویدیویی یا مدیریت رسانه های اجتماعی بسازند.

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته مطبوعات و انتشارات چیست؟

دانشجویان فارغ التحصیل از این بخش:

  • گزارش دهی،
  • عکاسی خبری،
  • رئیس اطلاعات،
  • سردبیری،
  • اداره خبر،
  • اداره ثبت احوال،
  • طراحان صفحه،
  • مدیران بصری،
  • طراحان وب،
  • ناشران وب،
  • ناشران وبلاگ،
  • مدیران رسانه های اجتماعی،
  • تصویربرداران و سردبیران اخبار،
  • مجریان خبر،
  • برنامه نویسان اخبار رادیو و تلویزیون
  • کارگردانان و تهیه کنندگان مستند،
  • مجله ورزش

می توانند در این بخش ها با کسب عناوینی شروع به کار و فعالیت کنند . جدای از همه اینها، کار آزاد در زمینه تولید محتوا در رسانه های اجتماعی، جایی که پخش های بصری در سال های اخیر رو به افزایش بوده است، نیز به یک گزینه شغلی تبدیل شده است.

فارغ التحصیلان دپارتمان مطبوعات و انتشارات دارای طیف وسیعی از مشاغل هستند. دانشجویانی که از این گروه فارغ التحصیل می شوند می توانند در سمت های مختلفی مانند خبرنگار، عکاس خبری، رئیس اطلاعات، سردبیر، مدیر خبر، سردبیر مشغول به کار شوند.

آنها همچنین می توانند در زمینه هایی مانند طراحان صفحه، مدیران بصری، طراحان وب، ناشران وب، ناشران وبلاگ، مدیران رسانه های اجتماعی، تصویربرداران و سردبیران اخبار، مجریان اخبار، برنامه نویسان اخبار رادیو و تلویزیون، کارگردانان و تهیه کنندگان مستند شغل پیدا کنند. در سال های اخیر، با افزایش انتشارات بصری در پلتفرم های رسانه های اجتماعی، گزینه های کار آزاد برای تولید محتوا نیز افزایش یافته است. این فارغ التحصیلان می توانند طیف گسترده ای از مشاغل را در صنعت رسانه دنبال کنند.

علاوه بر این، آنها همچنین گزینه های شغلی آکادمیک در میان رشته های تحصیلی در بخش مطبوعات و انتشارات دارند. آنها می توانند به عنوان آکادمیک در دانشکده های ارتباطات یا دپارتمان های ارتباطات در دانشگاه ها کار کنند. آنها می توانند به عنوان مدرس یا دستیار پژوهشی به حرفه آکادمیک خود ادامه دهند. به این ترتیب آنها می توانند در موسسات ارائه دهنده آموزش در زمینه رسانه و ارتباطات به دانش آموزان آموزش دهند، در پروژه های تحقیقاتی شرکت کنند و در مطالعات دانشگاهی مشارکت داشته باشند. گزینه های شغلی آکادمیک یک مسیر جایگزین برای فارغ التحصیلانی است که نمی خواهند در صنعت مطبوعات و انتشارات کار کنند.

مرجع:kariyer.net

keyboard_arrow_up